با توجه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی و استفاده روزافزون افراد از ابزارهای دیجتال، کسبوکار ها نیز به استفاده از ابزارهای دیجیتال برای بازاریابی روی آوردهاند و کسبوکاری که از بازاریابی دیجیتال برای دستیابی به اهدافش استفاده نکند، اشتباه بزرگی مرتکب میشود. اما برای اینکه شما و کسبوکارتان در دسته اینگونه کسب و کارها قرار نگیرید، در گام اول باید بازاریابی دیجیتال را بشناسید. در این مقاله سیبسبز به ۵ سوال رایج در مورد دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال پاسخ میدهد.
- اولین و مهمترین سوال: بازاریابی دیجیتال چیست؟
بازاریابی دیجیتال، شامل روشهای بازاریابی گوناگونی است که در آنها از یک دستگاه دیجیتال یا اینترنت استفاده میشود. در این شیوه بازاریابی، کسب و کارها به کمک کانالهای دیجیتال مختلف با مشتریان کنونی و احتمالیشان ارتباط برقرار میکنند. در بازاریابی دیجیتال در واقع از روشهای بازاریابی نوین استفاده میشود تا یک شرکت و محصولات و خدمات آن به افراد دلخواه که جامعه هدف هستند بهصورت دیجیتال معرفی شود.
- بازاریابی دیجیتال با روشهای قدیمی و سنتی بازاریابی چه تفاوتی دارد؟
تفاوت اصلی این دو روش بازاریابی در این است که کمپینهای بازاریابی دیجیتال به صورت کامل از طریق کانالهای ارتباطی دیجیتال اجرا میشوند. در واقع همین ویژگی برگ برنده استفاده از روشهای دیجیتال برای بازاریابی است چون کنترل، ابزار و اطلاعات بیشتر و بهتری از روند اجرای کمپین بازاریابی برای آنالیز بازدهی آن در اختیار بازاریاب قرار میدهد.
- روشهای بازاریابی دیجیتال چه چیزهایی هستند؟
روشهای بازاریابی دیجیتال شامل ۷ دسته اصلی میشود که خلاصه نام میبرم و توضیح میدهم.
- بهینهسازی و بازاریابی موتورهای جستجو (SEM): بهینهسازی وبسایت برای کسب جایگاه بهتر در صفحات نتایج جستجوی موتورهای جستجو مثل گوگل و جذب ترافیک هدفمند بر روی وبسایت
- بازاریابی محتوایی: تولید و ترویج هدفمند محتوا با هدف افزایش و رشد ترافیک، ایجاد آگاهی نسبت به برند، راغب کردن مشتری و در آخر تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل
- بازاریابی شبکههای اجتماعی: تولید، ترویج و تبلیغ محتوا و برند خود در رسانههای اجتماعی به جهت افزایش آگاهی نسبت به برند، ترافیک وبسایت و ایجاد مشتریان راغب
- تبلیغات کلیکی: روشی پولی برای جذب ترافیک به سمت وبسایت که در آن فقط به ازای هر باری که روی تبلیغ شما کلیک میشود به تلیغ کننده پول میدهید. معروفترین نوع تبلیغ کلیکی AdWords گوگل است.
- بازاریابی ایمیلی: از مقرون به صرفهترین روشهای ارتباط با مخاطب در بازاریابی دیجیتال است که در این روش با استفاده از ایمیل برای اطلاعرسانی تخفیفها، رویدادها و معرفی محصولات و ترویج محتوا به جهت هدایت مخاطبها به سمت وبسایت استفاده میشود.
- روابطعمومی آنلاین: روابط عمومی آنلاین شبیه روابط عمومی سنتی است، با این تفاوت که روابط عمومی آنلاین همانطور که از اسمش پیداست، در فضای آنلاین انجام میشود. در این روش، شما به کمک ناشران دیجیتال، وبلاگها و دیگر وبسایتهای محتوا محور، اطمینان حاصل میکنید که در فضای آنلاین دیده و شناخته میشوید.
- سنجش عملیات بازاریابی و بهبود دادن آن: تحلیل و آنالیز نتایج به دست آمده در اجرای کمپین بازاریابی از طریق ابزارهای قدرتمند موجود مثل Google Analytics و تلاش برای بهبود کمپین در مراحل بعدی.
- چه وجه تمایزی بین روشهای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ وجود دارد و کدام بهتر است؟
در بازاریابی دیجیتال هیچ تمایزی بین روشهایی که برای جذب مخاطب و مشتری طراحی شدهاند و روشهایی که توجه آنها را کاهش میدهد قائل نمیشویم. برای مثال تبلیغات بنری و پاپآپها که جزو تبلیغات کلیکی هستند، مثل محتوای وبسایتها از روشهای بازاریابی دیجیتال به حساب میآیند اما به این معنی نیست که تبلیغات بنری و پاپآپ روش بهتری برای جذب مشتری هستند بلکه برعکس، این مدلهای تبلیغاتی معمولا باعث بیتوجهی مشتری به برند شما میشوند؛ حال آنکه با تولید یک محتوای بلاگ خوب برای برند خود، میتوانید مشتری را به برندتان جذب کنید.
- استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟
استراتژی بازاریابی دیجیتال به یک برنامه دقیق، منظم و با جزئیات فراوان در راستای چگونگی بهرهبرداری از کانالهای مختلف بازاریابی دیجیتال برای رسیدن به اهداف کسبوکار میگویند. هنگام طراحی استراتژی بازاریابی دیجیتال باید به کانالهای موردنظر، منابع لازم مثل نیروی انسانی، زمان و پول برای هر کانال و نتایج موردن نظر دقت و توجه بسیار زیادی داشته باشید. یکی از اشتباهات رایج مدیران بازاریابی دیجیتال و کسبوکارها دچار آن میشوند این است که بدون داشتن برنامه و استراتژی بازاریابی خاصی از تمام کانالهای بازاریابی دیجیتال در آن واحد استفاده میکنند بدون اینکه با کسبوکارشان سنخیتی داشته باشد و هدف خود را بهصورت دقیق بدانندآپاتتیطز.